Ferrari trtnelme
Papp rpd 2007.02.16. 17:58
Nzd meg, s olvasd el!
Az autversenyzs legendjaknt tisztelt Ferrari mr kt vtizeddel az elsõ Forma-1-es vilgbajnoksg eltt megszletett. Nevt alaptjrl, Enzo Ferrarirl kapta, aki fiatalon maga is autversenyzõ volt, ksobb pedig csapatvezetõknt tevkenykedett. A mentalitsa viszont mindig is vltozatlan maradt, csak a gyzelemrt lt, vagy ahogyan egy Õt jl ismerõ jsgr rta rla a halla utn: "Mindig a pole positionban volt."
Tudunk olyan milliomosrl, aki azrt vett egy Ferrari Testarosst, hogy kpknt, vagy inkbb dombormûknt fllgassa a szalonja falra. Nem mondom, az ltalnosnl egy kicsit nagyobb szalon kellett taln hozz, de ktsgtelen, hogy a vrs gpcsoda nagyon jl mutatott a sttkk falon. Ezt a feltehetõen ritka esetet pedig azrt emlitettem a Ferrarirl szlva, hogy azonnal vilgoss tegyem, ha valaki elõtt mg nem lenne az: a Ferrari messze tbb mint egy versenyaut, vagy egy veersenyistl. A Ferrari ugyanis egy fogalom.
J, sõt nlnl jobb versenyautk garmadval szaladglhatnak a plykon s a sportvltozatuk a kzutakon, lehetnek megbzhatbbak, lehetnek gyorsabbak - ha nekezen is -, de meg sem kzeltik azt az hitatot kivlt, misztikus rajongst keltõ hatst, amit egy igazi Ferrari megjelense kelt.
A Forma1-1-ben pldul a Ferrari immr vtizedek ta a vert mezõnybe tartozik. Utols vilgbajnoki cmt 1979-ben nyerte, s 1983-ta 1996-ig, Michael Schumacher rkezsig mindsszesen 20 Grand Prix gyõzelmet aratott - csak egyetlen eggyel tbbet, mint Schumacher egymagban 1992-ta. s mgis, tl minden zleti htteren s mindenfle praktikn, a ktszeres vilgbajnokot valban izgatja a kihvs, amit a Ferrariban val versenyzs jelent. Mert nem vletlenl tartjk azt a Forma-1 vilgban, hogy nem is igazi versenyzõ aki mg nem lt Ferrariban.

"Egyszer mindenkinek ki kellene prblnia" -mondta annak idejn Michle Alboreto, aki ppen eredmnytelenl kzdtt a betegeskedõ autval, majd sejtelmesen, de flre nem rthetõen halkabban hozztette:"Egyszer." Mivel õ mr eleget prblgatta. Most Schumacher vgott bele egy hasonl ksrletbe, amelynek meglehetsen ktes a kimenetele. Viszont mr az elsõ naptl, amelyet Maraneloban, a Ferrarinl tlttt, s az elsõ krrõl, amelyet egy Ferrarival megtett, szinte elragadtatssal rt:"Sokszor elkpzeltem , hogy milyen lessz majd ez a nap, ez a bemutatkozs. De lmaimban sem tlthetett el ahhoz foghat rzs, amelyet akkor reztem , amikor ennek a mitikus hznak a folyosjra lpdeltem, s a falakrl a Commendatore kpe, s a nagy bajnokok, az elsõ gyõzelmet arat Gonzlez, aztn Lauda, Surtees s a tbbiek fotja nzett le rm...Eddie Irvine s n apr figyelmessgeknek s rokonszenvnek annyi, de annyi jelt tapasztaltuk mr az elsõ percekben, hogy a boldogsg rzse tlttt el bennnket. Elszlt, elmlt minden flelmnk, flszegsgnk, mert azonnal rezhettk, hogy egy csald tagjai lettnk. Egy csald, amely mindig a klnleges minõsgre trekszik... Nem tudom, knnyen megtanulok-e olaszul, de biztos hogy megtanulom otthon rezni magam Olaszorszgban. Sõt mris nagyon jl rzem magam..." Rengeteg h esett aznap Modena krnykn, amikor a kis Enzo Anselmo Ferrari megszletett. 1898. februr 18-n akkor, de ha valaki netn ugy tudn, hogy a Commendatore ferbur 20-n szletett, az a dtum is j. desapja ugyanis ppen a havazs miatt, kt napig ki sem mozdult otthonrl, s csak aztn jelentette a hivatalokban az rmhrt, hogy fia szletett. Gino Rancati, a Maranelli mgus letrajzrja flsorolja, hogy ki mindenki szletet mg ebben az vben, s mondhatom, ragyog a nvsor. Bertolt Berch, Alvaar Aalto, Szergej Eizensetin, Federigo Garcia Lorca, Curzio Malaparte, Tromfim Gyenyiszovics Liszenko biolgus, Enrico Teodoro Pigozzi, a Simca megalaptja, Willy Messerschmitt, s persze sokan msok, de azrt ebbõl a sorbl is kitetszik, letmûve alapjn hova sorolja a Commendatort. s aligha tved. Enzo Ferrari is valami olyat adott a vilgnak a maga klnleges mûfajban, mint amit e vilghrû alkotk nyjtottak a sajtjukban. A kis Enzo gyszlvn beleszletett a technikba. Apjnak lakatos-gplakatos mhelye volt, igy reszelõ, kalapcs, csavarhz, s fmek alaktsa mr gyermekkorban sem lltak tvol tõlle. Tzves volt, amikor apja elõszõr elvitte autversenyre, Bolognban, hogy megnzze kedvenceiket, Vincenzo Lancit s Felice Nezzart, s ez az nnepi esemny mindent eldnttt. Enzo elhatrozta ugyanis, hogy versenyezni fog. s annak ellenre hogy az elsõ vilghbor kiss kzbeszlt - Enzo sem szta meg a katonasgot, sõt csaknem belehalt egy ott szerzett balesetbe - , vgl is autversenyzõ lett. Br hatalmas termete nem ppen predesztinlta erre. Az gy korntsem volt egyszû, mert egyszl magban kellett boldogulnia: desapja s testvre nem lte tl a vilggst. Ferrari versenyzõknt is sikeres volt. Antonio Ascari, Luigi Bazzi, Campari, Wagner s msok voltak a trsai, ellenfelei. A vilgszerte ismert s imdott jelkp is ppen az egyik gyõzelmhez kapcsoldik. Ravennban a Savio versenyplyn aratott gyõzelmet, a verseny utn felkereste õt Enrico Baracca grf s felesge. "A hborban hõsi halllt halt vadszreplõ szlei. Ismeretsgk sorn ksõbb, egy napon egy kpet nyjtott t nekem Paolia grfn, rajta egy fekete gaskod csikval. Ferrari - mondta - Legyen szives tegye fel a fiam kedvenc lovacskjt a versenyautjra. Szerencst hoz. s n rtettem. Baracca a replõgpek jelkpe volt azeltt, amellyel lgi gyõzelmeit aratta. Csak a htteret vltoztattam meg: Modena kanrisrga sznt tettem r."
Mint versenyzõ az Alfa Romeo csapatban kttt ki, s amikor megalaktotta sajt versenyaut tunning mûhelyt, termszetesen az akkor mr legends Alfa Romek tovbbi feljavtst tûzte ki clul.
A "Ferrari istll" (a suderia listlt jelent, radsul a hely, ahol berendezkedett, szintn egy istl volt valamikor) 1929 vgn alakult meg, s eredetileg semmi Scuderia nem fordult meg Enzo Ferrari fejben, mert õ eredetileg Mutina Ferrarit akart, amely nvben Modena latin neve lett volna a Mutina, de ezt a hatsgok nem engedlyeztk. Mg szerencse. Mert ezzel az istll sz bevonult, s kzkelet fogalomm vlt az autsportban csapat jelentsben. Varzi, Arcangeli, Campari fagioli Chiron, Nuvolari s mg sokan msok indultak a Suderia Ferrari szneiben (persze ne feledjk, hogy 1930-37-ig Ferrari s Scuderia az Alfa Romek csapatvezetõje, menedzsere s csapata volt a sportban), s tevkenysgk szinte az elsõ pillanattl kiterjedt az Egyeslt llamokra is. Nem vletlen, hogy a Ferrarinak mind a mai napig erõs bzisa az amerikai piac, s jelen van a versenyzsben is. Ehhez kapcsoldik a Ferrari sznnek trtnete is. Mint ismeretes, az autk versenyszneit annak idejn Gordon-Benett Formula korban hatroztk meg. A sttzldet kaptk az angolok s hasznljk mig is, kkek lettek a francik, fehrek (ezst) a nmetek, srgk a belgek s hosszas villongs utn az olaszok kiharcoltk a piros, a Ferrari vrs sznt. Az Egyeslt llamokban azonban mr volt msik hagyomnyosan vrs istll, s a Ferrarinak, ha indulni akart a versenyeken akkor be kellett rnie kk-fehr sznnel.
Enzo Ferarit azonban nem olyan fbl faragtk, mint aki belenyugszik egy ilyesfalyta dikttumba. Amikor Amerikba ment, rsz vett egy rendkvl rangos s fontos fogadson, mindenfle aperitfet flszolgltak az rkezõknek, csak piros sznût nem, addig nem nyugodott, amg neki kln nem kertenek a poharba valami lnkvrset, s csak azzal vol thajland koccintani. "Jegyezzk meg, hogy szmunkra csak egyetlen szn lehetsges!" - mondta. s meg is kapta a vrset. A Ferrari-legendba mig hat szerepe van minden idõk taln legnagyobb olasz versenyzõjnek, mantovai Vrs rdgnek, Tazio Nuvolarinak, aki 1936-ban az elsõ magyar Grand Prix-t is megnyerte. Kt legnpszerbb csodjra a mai napig is emlkszik a vilg: az egyik a gyorsasgi vilgcscs fllltsa egy Alfa Romeo B tipus gppel s hromszzhsz kilmter feletti sebessggel, a msik pedig a Nmet Nagydj megnyerse 1935-ben. A rgi Nrburgringen egy vilghbor elõtti P2-es Alfval megetette, tnkreverte a Harmadik Birodalom mercedeszes s auto-unios menõit. Azutn a Ferrari dicsõsghez is hozztett annyit amennyi tõlle tellett. Ahhoz azonban, hogy megszlessen az elsõ versenyaut, amely a Ferrari nevet viseli, el kellett mlnia mg egy vilghbornak. Enzo Ferrari csaknam tvenves volt mr, amikor a korabeli jsgok szavaival lve, "tkelt a maga technikai Rubiconjn".
Sikeresen jutott a tls partra, 1947-et rtunk akkor. Ferrarinak mindig is egy tizenkthengeres motor megptse lebegett a szeme elõtt, s amikor e mellett rvelt, mindig azt az 1914-es Packardot emlegette, sõt fnykpt is lobogtatta, amely Indianapolisban sikert aratott. (A tizenkt henger a klasszikus szablyok szerint tbbek kztt azrt nagyszer, mert a legjobban kiegyenslyozhat motor, s emiatt a fordulatszm, ami a teljestmny alapja, magasra emelhetõ.) Ez az elsõ motor mg nem boxer volt, hanem 60 fokos , de megvolt mind a tizenkt hengere. Msfl liter hengerûrtartalom, htezer fordulat, 8,5-s kompressziviszony s 100 lerõ teljestmny. Ksõbb ezt a 125S-jelû motort ktliteresre nveltk. Igaz Ferrari 1940-ben ptett mr sajt autt, de azt "nem vette nevre". Ez az 1947-es volt teht az elsõ igazi Ferrari. De legalbb ksz volt, mire elkezdõdtt a vilgbajnoki sorozat 1950-ben. Korbban is rendeztek mr olyan autversenyeket, amelyeken a gyõztest vilgbajnoknak kiltottk ki, de a Grand Prix-k vgl is csak ekkor, 1950-ben szervezõdtek a mai Forma-1 vilgbajnoksgv. s ma mr nincs olyan csapat a Scuderia Ferrarin kvl, amelyik ott volt mr az elsõ vilgbajnoki v versenyein is. Silverstone-ban, a vilgbajnoki nyitnyon azonban mg nem, mert Angliban mg nem mentek t a Ferrarik, hanem csak Monte Carloban kapcsolodtak be az akkor mg elg szerny mretû kzdelembe.
Miutn a Ferrari egy gyakorlott s immr kivl sajt autkat ptetõ csapat volt, nem kellett sokat vrniuk a sikerre. Az elsõ kt vilgbajnoki cmet, mint tudjuk, mg az "elhagyott szeretõ", az Alfa Romeo vitte el Farina s a nagyszerû Manuel Fangio rvn. A harmadik vben viszont mr a Ferrari diadalmaskodott, vagy taln inkbb a fiatal, csodlatos tehetsgû Alroberto Ascari, akit - miutn gyorsan mg megnyerte a kvetkezõ vben is megnyerte a vilgbajnoksgot - verhetetlennek kiltottak ki. Taln azz is vlt volna, he hirtelen hallla, 1955-ben egy edzsbaleset kvetkeztben, meg nem tri ezt a fnyesen indul plyt. Igy viszont egyetlen igen fnyes csillag maradt az gen, s ez a nagy Manuel volt, Fangio, aki termszetesen belelt a Ferrariba is, sõt nagyedik vilgbajnoksgt ppenhogy Ferrarival nyerte. Az õ Lancibl kialaktott Ferrarijnl modernebb autkat tett csff, s ez a gyõzelem elvaktotta Enzo Ferrarit. Nem vette szre, illetve nem fogadta el az j elvet, amely szerint a tbbiek a versenyzõket mr a motor el ltettk az autban, mikzben õ erltette a hagyomnyos szerkezetet. Sok nehz versenynapot ltek t emiatt, dea brit Hawthorn s az amerikai Phil Hill jvoltbl egy-egy vilgbajnoki cmet azrt csak elcspett a Scuderia. Egyet 1958-ban, egyet pedig 1964-ben. Mert a Mercedesek ugye visszavonultak, viszont a Cooper Climax s BRM, majd a Lotus Climax igencsak feladta a leckt. DE mg mindig sikerlt nyerni. 1964-ben John Surtees emelte magasra a zszlt.
Aztn jt egy szûk esztendõ. Ezek az vek a Lotus, a Brabham, a Tyrell-Ford s a Mtra vei voltak. Jim Clark, Jackie Stewart, Jack Brabham s msok, akik nem Ferrariban ltek. A Ferrarikat ekkoriban Chris Amon, Jacky Ickx, Clay Regazzoni, majd Niki Lauda vezettk. Nagyszerû versenyzõ valamennyi. Csakht a tbbiek jobbak voltak. Vagy taln jobb autban ltek? Alighanem.

A mr-mr ttrhetetlen hegyet vgl is Niki Lauda csodlatos tehetsge zzta szt azzal a tizenkthengeres boxermotorral, amelyet egy Forghieri nevû mrnk tervezett, aki fiatalon kerlt a csapathoz, majd sok siker s sikertelensg utn elment, hogy utnna ujabb trs kvetkezzen be a csapat letben. De mg laudnl tartunk. Az elsõ piltnl, akit gy emlegettek, hogy olyan pontosan vezetett mint egy szmtgp. Mert nem ember, hanem gp. Fldnkvli tehetsg. Azt, hogy mgis ember, akkor tudta meg a vilg, mikor egy vvel az elsõ vilgbajnoki cme utn, 1976-ban csaknem hallra gett Ferrarijban a rgi Nrburgringen. Az õ balesete volt az utols csepp a pohrban. A plyt bezrattk, s ugyanott jat ptettek helyette. Hogy mgis klnleges ember, azt abbl tudtuk meg, hogy amikor megkrdeztk, nem zavarja-e meggett arca, legett fle, mg trflni is volt ereje: "Hogy nincs flkagylm, mg elõnymre is van a telefonlsban" - mondta. De nem ettõl igazn nagy, hanem attl hogy ngy ht mlva mr visszalt a versenyautba, s csak azrt nem lett vilgbajnok, mert Japnban egy frtelmes, esõs versenyen nem volt hajland jra az lett kockztatni. Egy v mlva viszont ismt vilgbajnoksgot nyert a Ferrarinak. Aztn otthagyta.
Enzo Ferrari, a Commendatore akkor kapta az elsõ komoly sebet, amikor egyetlen fia, Dino (Alfredino) 24 ves korban meghalt, Modenban 1956-ban. Attl kezdve vekig fekete nyakkendõt hordott s fekete napszemveget. De nemcsak klseje, hanem egsz lete alapvetõ fordulatot vett. Addig is szerette a versenyzst s szerette a versenyzõit, most viszont teljes szvvel az autversenyzs fel fordult, az egyetlen dolog fel, ami megmaradt neki, ami a fira emlkeztette. (Dino betegsgben, nem balesetben hunyt el.) Ezt az immr trgyt vesztett apai szeretetet vitte t ksõbb versenyzõire, igy Laudra is. Niki pp azrt volt nagy csalds szmra. Ezrt nem bocstott meg neki hossz vekig. Meg azrt, mert ha Lauda a Ferrarinl marad, akkor legalbb tszrs vilgbajnok lett volna. Ez volt a vlemnye.
A mindig vidm dl afrikai Jody Schekter vidtotta fel mg egyszer vilgbajnoki cimmel az idõsdõ Ferrari szvt 1979-ben, aztn szinte csak szomorsg jtt. Illeteve eleinte sok sok vidmsg a nagyszr tehetsgû Gilles Villeneuve-vel, aki fia helyett fia lett szinte, s a legszebb rgi idõket juttatva eszbe Tazio Nuvolarira emlkeztette versenyzsvel. Aztn egy baleset elvitte Gilest-is, br a knyv, amelyet rla rtak, cmben is hrdeti, Gilles l! De jtek mg j fik, tehetsges fik.
Alroreto s Johansson, Berger s Mansell, sõt Prost. Az utbbi kettõt azonban mr nem tudta megvrni a Nagy Varzsl, a Maranelli mgus. Aki ha idõs kora s betegsge mr nem engedte, hogy a verseny alatt a boxban legyen a fiai kztt, akkor otthonrl, tv elõtt lve, de lland telefonsszekttetsben volt az "istlljval". 1988. jnius 4-n, matuzslemi korban, visszaadta lelkt teremtõjnek. s szeptember 11-n dlutn Gerhard Berger Monzban majd ktszzezer ember szeme lttra gyõzelemre vitte a 28-as rajtszm Ferrarit, Michle Alboreto pedig a msodik helyre hozta be a msikat, amelynek 27-es rajtszma Gilles Villeneuve emlkt rzi mindmig. Berhard a dobogn llva mondta: "Ezt a gyõzelmet a szeretett Commendatornk, Enzo Ferrari emlkre ajnlom!..." Mindenki szemt elfutotta egy pillanatra a knny.
"s eljtt az az idõ, amikor meg kell tanulnunk s fejnkbe kell vsnnk, hogy amikor azt mondjuk Ferrari, annak mg mindig valdi Ferrarinak kell lenni, pedig signor Ferrari nincs tbb."
Az Enzo Ferrari hallla ta eltelt vek mrlege nem tlsgosan vidm a Ferrari szmra. Sok ttovzs, hosszas tkeress, s kzben szmatalan ttveszts utn egy-kt ve szrevehetõ fejlõds mutatkozik a csapatban. A Scuderiban, amely bizonyos tekintetben mindig is egyedl volt, magnyos harcosknt (ha a Fiat tmogatsval is) a csatamezõn. Mindig valami egyedit kpviselt, olykor az ellenzket, sõt ellentbort az angolszszokkal vvott csatban, s tudjuk, õk vannak tbben. Schumacher csillagszati sszegrt val szerzõdtetse ktsgbeesett hzs. "Va-Bank", amellyel sokat lehet nyerni s szinte mindent el lehet veszteni. Amikor dszdoktori cmmel tntette ki a Bolognai Egyetemen, a mr idõs Ferrarinak nagy gondja tmadt. Miutn vonatra, replõre, liftbe vagy ilyesmire sohasem lt, csak autval juthatott el Bolognba. Volt is egy Ferrarija, meg egy Peugeot 404-ese. Igen m, "de ha Ferrarival megyek, hogyan veszi az ki megt, hogy ott pffeszkedek benne, amikor a neves professzorok nem engedhetik meg maguknak ezt a luxust?. Ha meg Peugeot-val megyek, hogyan mehetek ppen n egy klfldi mrkval?!..." - tprengett, aztn megoldotta a dolgot. A Peugeot-ot vlasztotta, viszont egy kilmterrel az egyetem elõtt kiszlt, s gyalog stlt oda, tvenni az oklevelt. Schumacher tigazolsa egybknt fnyesen bevlt. Kis tlzssal is mondhatnm, hogy azt knyelmesget, llhatatossgot, amely az idõs Enzo halllval elveszett a Ferraribl, azt most Schumacher testesti meg. Benne ugyanis megvannak azok a tulajdonsgok, amelyek Enzra oly jellemzõek voltak: magval tudja ragadni az embereket, knyrtelenl tr cljai elrsre, s fõleg: tudja, mit akar!
A versenyigazgat Jean Todt lett. Todt szerzõdtette Michael Schumachert, egyttmukdst kttt a Shell olajtrsasggal, s tcsbtotta a "vrs istllhoz" Ross Brawnt, a Benetton fomrnkt.

Amita Schumi ott van a Ferrarinl, azta Jean Todt tud kire tmaszkodni, van kihez igazodnia - s nemcsak neki, hanem mindenkinek. Ezrt aztn nem vletlen, hogy Schumacher mr 1997-ben a vilgbajnoki cm kapujba vitte a Ferrarit, egy vvel korbban mint az brki is remlte. Igaz a nagy gyõzelmet meg elpuskzta, majdnem meg is kveztk rte - az olaszok mr csak ilyenek -, viszont 1998-ban megint a srbl hozta vissza a Ferrarit, de az utls versenyen, ezttal a szerencse nem kedvezett a Ferrarinak.
De Schumacherben tretlen volt az akarat, kenyrtrsre vitte a gumigyet olyannyira, hogy a Goodyear is jobbnak ltta vgre valami tisztessges gumit sszehozni a Ferrari szmra, s aztn de nem utlssorban, Schumi versenyenknt hozta azt az egy msodpercet, amelyet az overlja zsebben rejteget. Niki Lauda ugyan mg az v elejn azt mondta egy llnav riporteri krdsre, hogy "Schumacher akkor nyerhetn meg csak a vilgbajnoksgot ha minden tovbbi futamon esne az esõ!", s ez annyiban igaz, hogy akkor biztosan megnyern. De Kanadban s Magny-Cours-ban sem esett az esõ, Schumi mgis triumflt. Ha õ sem lesz Ferrarival vilgbajnok, akkor igazn nem tudom, ki lehet majd kpes, hogy Jody Schekter utn ki lehet kpes sikerre vinni Olaszorszg bszkesgt.1999-ben ez a stb hdtotta vissza 16 v utn a konstruktõri vilgbajnoki cmet, Forma-1-es berkekben pedig a legtbben az j vezred elsõ egyni vilgbajnoki cmnek megszerzsre is a Ferrarit tartjk a legeslyesebbnek. s '99-ben is csak Schumacher kettõs lbtrse szabott gtat a cm megszerzsre.
|